Scholengemeenschap Harreveld biedt sinds schooljaar 2023-2024 maatwerkonderwijs aan thuiszitters

Wat als het ondanks alle extra begeleiding toch niet lukt om op school lessen te volgen en wat als zelfs het meest passende onderwijs toch niet passend is voor een leerling? Digitaal onderwijs kan dan weer perspectief bieden en oplopende onderwijsachterstand voorkomen. Weer "meedoen" vergroot de eigenwaarde en brengt structuur in het leven.

Samenwerking

Met een aantal scholen van Aloysius, waaronder de Korenaer uit Deurne, die al veel ervaring heeft met afstandsonderwijs, is een traject gestart om leerlingen, die uitgevallen zijn en al langere tijd thuis zitten, weer perspectief te bieden.

Ook Scholengemeenschap Harreveld biedt afstandsonderwijs.

Na te zijn gestart met een aantal leerlingen verspreid over het land, gaat de school zich nu voornamelijk richten op leerlingen uit de regio. Hierbij wordt samengewerkt met de deelnemende Aloysiusscholen en een aantal regionale partners en samenwerkingsverbanden VO. Daarnaast zijn er in alle gevallen contacten met de gemeente en meestal ook een zorgpartner.

De vraag naar ondersteuning en onderwijs aan thuiszitters neemt hand over hand toe. De bedoeling van dit maatwerkonderwijs is om leerlingen op termijn weer fysiek onderwijs te laten volgen, hoewel dat niet in alle gevallen haalbaar (b)lijkt. Afstandsonderwijs zorgt er in elk geval voor dat jongeren weer aan het leren komen en perspectief krijgen en voelen (ze horen er weer bij).

Maatwerktraject
We bieden afstandsonderwijs aan jongeren vanaf twaalf jaar op praktijkonderwijs-,vmbo-, havo/vwo en mbo1-niveau. We begeleiden terug naar school, helpen bij een stage of bereiden voor op dagbesteding of een betaalde baan. Jongeren kunnen via ons eventueel ook hun examens (v)mbo doen.
Iedere jongere volgt een eigen maatwerktraject, met een passend onderwijsaanbod.
De financiering van deze maatwerktrajecten geschiedt via een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) of een onderwijsarrangement.

Uitgebreide intake
Afstandsonderwijs vraagt om een behoorlijke mate van zelfstandigheid
en doorzettingsvermogen. Daarom bespreken we tijdens een uitgebreid
intakegesprek bij de jongere en zijn/haar ouder(s) of verzorgers of deze vorm van
onderwijs passend is en welke school het meest geschikt is om de begeleiding vorm te geven. Iedere leerling (en ouders) krijgen een vaste contactpersoon vanuit de school (docent).

De contactpersonen voor het maatwerkonderwijs aan thuiszitters zijn:

Karin Gehring

karin.gehring@aloysiusstichting.nl